Uitleg over

Uitleg over

LO7

LO7 is het fundament van het memorisatiesysteem en richt zich op de dagelijkse voortgang van de leerling. Dit systeem helpt om de memorisatiedoelen op een gestructureerde manier te behalen door de Koran stap voor stap te leren.

  • Maandelijks doel: Elke leerling krijgt een persoonlijk doel per maand, dat is opgedeeld in kleinere dagelijkse taken.
  • Dagelijkse memorisatie (Toemoen): o Een leerling leert een klein gedeelte van een Hizb, wat bekend staat als een Toemoen. o Elke 8 Toemoens vormen samen een complete Hizb. o Wanneer een Toemoen correct is gereciteerd, kan dit worden bevestigd met een krul in het systeem.
  • Voortgang bijhouden: o Het systeem registreert elke behaalde Toemoen en telt deze op bij de voortgang van de leerling. o Als een leerling bijvoorbeeld 8 Toemoens heeft voltooid, betekent dit dat er 1 Hizb is gememoriseerd.
  •  Voortgangsoverzicht: o Een voortgangsbalk toont hoeveel van het maanddoel al is behaald. o Bijvoorbeeld: Als een leerling een doel heeft van 8 Toemoens per maand en er zijn 4 voltooid, dan zal de voortgang op 50% staan.
  • Dagelijkse taken: o Elke leerling heeft een overzicht van wat er die dag geleerd moet worden. o Ouders kunnen in het studentenportaal controleren of het huiswerk is voltooid. Hoe wordt de beoordeling gedaan?
  • Wanneer een leerling een Toemoen heeft gereciteerd, kan de docent deze beoordelen door een krul toe te voegen.
  • De verzamelde Toemoens worden automatisch weergegeven in de statistieken van de leerling.
  • LO7 houdt bij hoeveel Toemoens per maand behaald zijn, zodat docenten kunnen zien of een leerling achterloopt of op schema ligt.
  • Het zorgt ervoor dat leerlingen stap voor stap de Koran memoriseren zonder overweldigd te raken.
  • Docenten en ouders hebben volledig inzicht in de voortgang van de leerling.
  • LO7 stimuleert dagelijkse discipline, wat essentieel is voor het succesvol memoriseren van de Koran. Met dit systeem begeleiden we de leerlingen op een gestructureerde en overzichtelijke manier naar het doel: het succesvol memoriseren van de Koran, met de wil van Allah.
Uitleg over

Hizb Jdied

Hizb Jdied betekent letterlijk "de nieuwe Hizb" en verwijst naar het meest recente gedeelte van de Koran dat een leerling heeft gememoriseerd. Dit onderdeel van het systeem is essentieel, omdat het zorgt voor een goede overgang van nieuw geleerde verzen naar herhaling en consolidatie.

  • Nieuw geleerde verzen:
    • Zodra een leerling een complete Hizb (8 Toemoens) heeft gememoriseerd, wordt dit gedeelte automatisch Hizb Jdied.
    • Dit betekent dat Hizb Jdied altijd het meest recent gememoriseerde gedeelte is.
  • Automatische overgang naar Leswar:
    • Wanneer een leerling een nieuwe Hizb memoriseert, verschuift de oudste Hizb Jdied naar Leswar (herhaling).
  • Status van Hizb Jdied:
    • Elke leerling heeft een beoordeling per Hizb Jdied, weergegeven als:
      • Niet gedaan
      • Slecht
      • Matig
      • Voldoende
      • Goed
    • Dit geeft direct inzicht in hoe goed een leerling de nieuwste memorisatie beheerst.
  • Frequentie van beoordeling:
    • Een leerling wordt regelmatig beoordeeld op Hizb Jdied.
    • Het systeem toont de laatste beoordeling en datum van beoordeling, zodat er geen lange pauzes ontstaan tussen het memoriseren en het controleren van de kennis.
  • Voortgangsstatistieken:
    • In het studentenportaal kunnen ouders en docenten zien hoe vaak Hizb Jdied is beoordeeld en wat de gemiddelde resultaten zijn.
  •  
  • Structuur in memorisatie: Elke leerling heeft een duidelijk overzicht van wat recent is gememoriseerd en wat nog versterkt moet worden.
  • Voorkomt vergeten: Door regelmatige beoordelingen blijft de kennis behouden en wordt het risico op vergeten geminimaliseerd.
  • Balans tussen memorisatie en herhaling: Hizb Jdied zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen nieuwe verzen leren, maar ook de oude verzen goed blijven beheersen.
  •  

Met Hizb Jdied zorgen we ervoor dat nieuwe memorisatie niet verloren gaat, maar op een gestructureerde manier wordt opgenomen in het lange-termijngeheugen, zodat de leerling uiteindelijk de volledige Koran op een solide manier memoriseert.

Uitleg over

Leswar

Leswar is het onderdeel van het systeem waarin de eerder gememoriseerde Hizbs worden herhaald. Dit is een cruciaal onderdeel van het leerproces, omdat memorisatie zonder herhaling leidt tot vergeten. Leswar zorgt ervoor dat leerlingen de Koran niet alleen memoriseren, maar ook behouden op lange termijn.

  • Wat wordt herhaald?
    • Zodra een leerling een nieuwe Hizb volledig heeft gememoriseerd, verplaatst de oudste Hizb Jdied automatisch naar Leswar.
    • Dit betekent dat leerlingen continu bezig zijn met het herhalen van oudere Hizbs, terwijl ze nieuwe verzen memoriseren.
  • Aantal te herhalen Hizbs
    • Het aantal Hizbs dat een leerling in Leswar heeft, is afhankelijk van hoeveel de leerling in totaal heeft gememoriseerd.
    • Het systeem berekent dit door het totale aantal gememoriseerde Hizbs te verminderen met de nieuwste Hizb Jdied.
    • Voorbeeld: Als een leerling 10 Hizbs heeft gememoriseerd en de laatste is Hizb Jdied, dan heeft de leerling 9 Hizbs in Leswar.
  • Handmatige aanpassing
    • In sommige gevallen kan het nodig zijn om het aantal herhalingen aan te passen. Dit kan handmatig worden gewijzigd door de docent.
  • Welke Hizbs zijn herhaald?
    • In het studentenportaal kunnen ouders en docenten zien welke specifieke Hizbs de leerling heeft herhaald.
    • Dit is anders dan bij het Leswar-overzicht, waar alleen het totaal aantal herhaalde Hizbs wordt weergegeven.
  • Beoordelingen van de herhaling
    • Elke keer dat een leerling een Hizb uit Leswar herhaalt, krijgt deze een beoordeling.
    • Het systeem slaat het laatst behaalde cijfer en de datum van beoordeling op, zodat duidelijk is welke Hizbs extra aandacht nodig hebben.
  • Gemiddelde cijfers
    • Het systeem toont een gemiddelde beoordeling van alle herhaalde Hizbs.
  • Voorkomt vergeten: Zonder herhaling zou een leerling de gememoriseerde Hizbs snel vergeten. Leswar zorgt ervoor dat alle eerder gememoriseerde verzen fris blijven.
  • Zorgt voor een stabiele opbouw: Een leerling die alleen focust op nieuwe memorisatie zonder herhaling zal moeite hebben om de Koran in zijn geheel te behouden. Leswar maakt het mogelijk om memorisatie en herhaling in balans te houden.
  • Geeft inzicht in voortgang: Doordat Leswar beoordeeld wordt en er cijfers worden gegeven, kunnen docenten en ouders precies zien welke Hizbs goed beheerst worden en welke extra aandacht nodig hebben.
  •  

Leswar is dus een essentieel onderdeel van het systeem, omdat het ervoor zorgt dat leerlingen hun memorisatie niet alleen behalen, maar ook behouden. Het garandeert een gestructureerde en duurzame manier van Koran memoriseren, waarbij leerlingen voortdurend hun eerder geleerde verzen versterken en perfectioneren.